Påskhälsning från pastor Berit Scott

”De senaste veckorna har tusentals fler personer än vanligt runt om i världen sökt på ’bön’ på Google. En dansk forskare konstaterar i ett utkast till en studie att sökintensiteten på bön verkar fördubblas för var 80.000:e fall av covid-19 som registreras”.

Så inleds en artikel i en av vårt lands kristna tidningar. I artikeln kan vi läsa om hur människor under kristider, människor som normalt inte vill kalla sig troende, ändå börjar be. De webbsända Gudstjänsterna runt om i världen har miljontals tittare. När vår värld drabbas av en pandemi så söker människor efter något som bär, något som ger trygghet, något som kan hjälpa.  När det oförklarliga händer så önskar man att man hade en tro. Då vill man kunna be till en Gud som man egentligen inte vet om man tror på, men då ber man i alla fall. 

Jag tror att det innerst inne i varje människa finns en längtan efter något som det håller att tro på, att lita på, när livet stormar. 

När jag skriver detta så närmar sig påsken. I dag är det Skärtorsdag, i morgon  Långfredag. 

Det måste ha stormat i och kring Jesus dessa dagar som vi i dag kallar för Skärtorsdagen och Långfredagen. Jesus visste vad Han skulle möta. Han visste att hela världens synd skulle läggas på Honom, att Han skulle dödas. Men Jesus var inte bara Gud, Han var också människa. Och Han upplevde en ångest så stark att Han svettades blod. 

Han blev arresterad, förhörd, de spottade på Honom, de slog Honom i ansiktet, de piskade Honom, innan de gav sig ut till Golgata för att korsfästa Honom. De spikade fast Honom på korset, reste korset och där hängde Han. En så fruktansvärd avrättningsmetod. Det tog vanligtvis flera timmar innan den korsfäste dog till slut, kvävningsdöden. 

Jesus har varit med om allt detta. 

Men det var inte slutet. Jesus uppstod på den dag som vi kallar för Påskdagen. Jesus segrade över synd och död. Men Han har varit med om allt detta, som vi påminns om under dagarna före påskdagen. 

Därför så kan Han känna med dig och mig nu när vi lever i denna tid. Och Han finns där, Han lever, döden var inte slutet, utan Han lever och Han vill vara med dig och mig idag, när vi lever ett liv som inte alls är som ”det brukar vara”.

Vi får be till Honom, vi får lita på Honom, mitt i allt. Han får vara vår tillflykt, Han får vara vår fasta klippa när det stormar.

I en kyrka som jag besökt många gånger finns en tavla med Jesus och lärjungarna i en båt. Det stormar och vågorna går höga. Oftast så brukar då texten till en sådan tavla vara att Jesu stillar stormen. Men på denna tavla så står det: Jesus i stormen.

Så är det. Jesus är med i stormen. Ibland stormar det även när Jesus är med i båten, men just det, Jesus ÄR med. Han överger oss inte när det stormar, utan Han är med!

Till denne Jesus får vi be och Han hör när vi ber, och vill ge oss av Sin frid mitt i stormen.

Låt dig påminnas om detta denna påsk. Jesus vill vara med dig. Den uppståndne Herren vill vara med dig, mitt i din storm. Du får knäppa dina händer och be till en Gud som lever och som vill vara med dig!