Välkommen till

Frivilligcentralen Svängrummet

Frivilligcentralen Svängrummet är en öppen mötesplats för ALLA.
Vi har pågående grupper och arrangemang som startatspå initiativ av våra besökare.

Vad är en Frivilligcentral?

Först och främst en mötesplats för vardaglig medmänsklighet. Vi samordnar och förmedlar kontakter mellan människor, skapar förutsättningar för att utveckla informella nätverk i närområdet.

Frivilligcentralen speglar stadsdelen. Det är besökarna som formar innehållet utifrån behov, intresse och färdigheter.Vi vill medverka till att skapa glädje, gemenskap och trygghet.

Har du någon hobby eller ett intresse som du vill dela med dig av eller fördjupa? Alla idéer är hjärtligt välkomna!

VÄLKOMMEN MED – DET ÄR DU VÄRD!
Bakom Frivilligcentralen Svängrummet står:
Socialnämnden Syd-Väst,
och Flatåskyrkans församling

OBS!
Se även i AKTUELLT PROGRAMBLAD

* = Grupper och aktiviteter som inte pågår varje vecka.

Måndagar
Stavgång, Drop-In, Akvarellmålning

Tisdagar
Våffeltisdag, Korsordshörna, Boule/Inomhusboule*,
Bokcirkel*, Gemenskapsträff*, Ukulele*,
Världens mat*

Onsdagar
Språkcafé, Systuga*,
Sittgympa

Torsdagar

Kultursalong*

Fredagar
Natur & Kultur*,
Tala Film – Tala Liv*

Pausade aktiviteter
How…English?

Korten säljs till förmån för Frivilligcentralen Svängrummet.

Nya Akvarellkort (OBS! Slutsålda)

Efter framgången med Akvarellgruppens kort (som trycktes i 2 upplagor),
så valde gruppen ut 8 nya motiv. Dessa trycktes i juni 2017.
Korten säljs i set om 8 st (olika motiv) inklusive kuvert för 100 kr paketet.

Akvarellkort

Under våren 2015 har akvarellgruppen målat akvareller, som vi lät ett tryckeri trycka upp som 7 olika kort. Akvarellkorten sålde så bra, att vi fick trycka en ny upplaga under våren 2016. Korten säljs i set om 7 st (olika motiv) inklusive kuvert för 100 kr paketet.

Aktiviteterna på Frivilligcentralen Svängrummet är många under veckorna. Det kan vara allt från att bara komma hit och ta en kopp kaffe och prata en stund till att vara engagerad i grupper, lyssna på föredrag, kanske vara frivilligledare, laga mat, planera en utflykt eller fest.

Det är besökarna själva som bestämmer aktiviteterna utefter intresse och behov. Tillsammans skapar vi gemenskap, glädje och trygghet.

Det kostar inget att vara med hos oss men du får gärna stödja verksamheten genom att betala en frivillig gåva på 100 kr per år.
Du sätter då in pengarna på bankgiro 492-3165
eller Swish 123-218 48 93. Märk insättningen Gåva Frivilligcentralen.

Vill du vara med och stödja Frivilligcentralen Svängrummet?

Våren 2020 gjorde Nina Zanders tre filmer från våra Frivilligcentraler och volontärsverksamheter i stadsdelen.
De korta filmerna finns utlagda på YouTube

– Frivilligcentralen Svängrummet

Lisbeth Fhager