Vår vision

Vi vill vara en kyrka för hela livet där mötet med Jesus Kristus förvandlar – mig, dig och världen. Vi vill vara en kyrka utan väggar,
en inkluderande gemenskap,
en fristad
här mitt i vår egen stad och till jordens yttersta gräns.

ordmoln

Vi har inte alla svaren, vi är långt ifrån perfekta, men vi har gott kyrkfika och hjärtat på rätt ställe. Vi är ett folk på vandring. Vi vill leva med öppna hjärtan, en öppen inställning, en utsträckt hand och en öppen famn. Vi vill vara kristna som kan ompröva, som ärligt vill följa Jesus, men som samtidigt inser att vi fortfarande har mycket kvar att lära oss och upptäcka.

Vi vill vara rättvisesökande, världstillvända, progressiva och vardagsnära. Vi vill vara en djupt inkluderande gemenskap, en kyrka för hela livet, en kravlös fristad där alla kan få uppleva stillhet och nådens otvungna rytm.

Vi är hetero, hbtq, svenskar, invandrare, unga och gamla, troende, ärliga skeptiker och osäkra. Vi är en brokig skara aktivister av många olika övertygelser och färger som vill låta oss inspireras och utmanas av Jesu liv och undervisning, sändas ut i den helige Andes kraft, och gå med i kampen tillsammans med Gud för att göra världen bättre och mer rättvis. Du finner oss på de förtrycktas sida, engagerade i såväl klimatmanifestationer som urfolksfrågor och regnbågsmässor för mångfald och människors lika värde.

Vi inser att vi är bättre tillsammans och att det är genom samarbete som vi verkligen kan göra skillnad. Vi har rötterna i Missionskyrkan, Metodistkyrkan, Baptistkyrkan och Svenska Frälsningsarmén, men tillsammans bygger vi något nytt och spännande – på uråldrig och apostolisk grund och med Kristus som hörnsten. I många bemärkelser har vi redan lyckats med det omöjliga. I vår breda kyrka ryms exempelvis alla möjliga uppfattningar om dopet liksom öppenheten att tillmötesgå dem alla!

Men vi är inte färdiga. Och mest av allt är vi en familj! Och vi har plats för dig! Välkommen hem till Equmeniakyrkan Söderhamn!