Besök av kyrkoledare Lasse Svensson

Denna text publicerades första gången den 29 januari, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I kommande söndags gudstjänst (3/2) får vi besök av Equmeniakyrkans kyrkoledare Lasse Svensson. Missa inte att höra honom tala!

I en nyutkommen bok, presenterar Lasse Svensson sig själv: ”Jag är kyrkoledare och medlem i Equmeniakyrkan. Det betyder att jag är ekumen. Men jag också metodist för som sådan är jag uppvuxen och fostrad. Jag väste upp inom Metodistkyrkan. Idag kan jag konstatera att jag faktiskt också fått gåvan att bli baptist. Och som om inte det räckte är jag nu också missionare. Men allt det där kommer ju inte räknas i framtiden, utan en annan identitet växer fram – en ekumenisk. Jag tänker att man för att kunna arbeta inom Equmeniakyrkan verkligen behöver älska bredden och älska församlingen. Equmeniakyrkan har inte bildats utifrån en minsta gemensam nämnare och utan snarare utifrån övertygelsen om en större gemensam nämnare i vårt centrum – Jesus Kristus.”

Välkommen!