När det vänder!

Denna text publicerades första gången den 22 februari, 2021. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

När det vänder!

Under pandemin vi lever mitt i har vi väl alla funderat över ”när vänder det?” Och ju mer man funderar och läser blir man än mer osäker på svaret. Det känns som ingen riktigt vet. Viruset är som Anders Tegnell uttrycker det ”som ett rörligt mål som ständigt flyttar sig”.

Trots allt känns det som att vi närmar oss åtminstone en början till slutet på pandemin genom den kommande möjligheten att få ett vaccin.

Vår Församling och Equmenia har under pandemin sökt nya vägar att fungera och verka, vilket varit fantastiskt att se. Imponerande att se alla duktiga och engagerade medlemmar och anställda få till en ny digital verksamhet. Nu får vi se fram emot att det vänder och att få igång verksamheten i den tid som kommer att bli det nya normala. Vi får fråga oss: Vad är det vi längtat efter i denna märkliga tid? och vad har vi som församling för behov framöver? Men kanske framförallt vilka behov finns i vårt samhälle, där vi som kyrka kan bli till hjälp, ge livsinnehåll för människor genom att visa på trons styrka.

Den 24 mars har församlingens styrelse tillsammans med Equmenias styrelse ett gemensamt möte där vi kommer att diskutera framtiden. Vad ska vi satsa på framöver? Vad ska vi eventuellt ta bort? Vad längtar vi efter? Hur når vi våra medmänniskors behov? Ja många är frågorna. De känns lite som att vi nu har möjlighet till en omstart och då önskar vi att hela församlingen och de som kommer i kontakt med oss på olika sätt ska få möjlighet att komma med idéer och tankar. Vi skulle bli oerhört glada om du hör av dig med dina tankar, önskningar o idéer till Leslie eller Axel så tar de med sig dem till mötet den 24 mars.

Med hopp om Nya möjligheter ”När det vänder!”

Equmeniakyrkan och Equmenia i Smålandsstenar
Kjell, Per, Andreas