Ekumeniska helgen 16-18/9

Ekumeniska helgen 2022

Den ekumeniska helgen bjuder på tre gemensamma samlingar fredag, lördag och söndag 16-18 september.

På fredagen kl 19.00 kan du lyssna till Göran Larsson, som pratar om Relationen mellan kristna och judar i Pingstkyrkan.

Göran är präst och teolog. Han talar om antisemitism och relationen mellan kristna och judar. Han har fått en rad utmärkelser och internationella medaljer, Bland annat “The 1990 Raoul Wallenberg Humanitarian Award” för sitt arbete med den judisk-kristna dialogen. Han har ägnat sitt liv åt studiet av judendomen, Gamla testamentet och andra judiska skrifter. Han är teologie doktor, filosofie hedersdoktor och tidigare direktor för Svenska teologiska institutet i Jerusalem.

På lördagen kl 19.00 talar Ingela Jansson i Smålandsstenars kyrka, Om sina 8 år i fängelse i Kality.

Ingela växte upp som bilhandlardotter i Västergötland och arbetade som bilförsäljare i många år innan hon hamnade i kriminella kretsar och häktades för bedrägeri. I väntan på fängelsedom flydde hon rättvisan i Sverige för att senare fängslas i ökända Kality i Etiopien. Hon benådades i februari 2018 och återvände då till Sverige. I samband med detta valde Ingela att använda sitt mellannamn, Kristin, som tilltalsnamn.

Den ekumeniska helgen avslutas med Gudstjänst i Smålandsstenars kyrka på söndagen kl 10.00. Då medverkar Präster och Pastorer. Det blir även sång av Smålandsstenars ekumeniska kör, som är en kör med medverkande från alla tre kyrkor i samhället.

Välkommen till den ekumeniska helgen!