Sök först Guds rike
Vi har startat en ny termin i vår församling och i vår barn- och ungdomsverksamhet. Det ser spännande ut och vi får låta Gud leda oss framöver. På något sätt påminns vi om Jesu ord när han säger: ”Sök först hans rike och hans rättfärdighet.” Det är för Guds rikes skull som vi finns här i Smålandsstenar. Guds rike är inte bara något som finns i himmelen utan även här nära oss. Jesus sa också en gång: ”Guds rike är inom er”. Där vi finns, där är också Guds rike. Vi representerar något som är …
Det där med bön…
Man kan fundera på det där med bön. För visst är det väl så att Gud alltid är med oss, oavsett om vi finner de rätta orden? Gud hör oss genom vår tystnad och ser våra behov redan innan vi formar ord. Ja Gud vet på sitt outgrundliga vis precis vad vi behöver redan innan vi själva blir medvetna om det. Tystnad är också ett sätt att be. I varje andetag finns vår längtan, vår sorg och vår glädje. I tystnaden blir bönen ständigt pågående, som ett oavbrutet tillval till livet. Men varför ska vi då be överhuvudtaget? Varför är bönen så viktig?