Förtydligande om samkönad vigsel

Denna text publicerades första gången den 13 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Kyrkoledarna driver ingen ny linje. Det är den lokala församlingen som tar ställning i frågan. Samma hållning har länge funnits i två av de tre bildarsamfunden.

Vi fick en fråga om vi som kyrkoledare själva skulle ställa oss till förfogande för vigsel av par av samma kön. Den ställdes första gången 2011 till Lasse Svensson och Olle Alkholm som svarade ”inte som kyrkoledare”. Vi har nu sagt att vi står fast vid det vi sa för snart två år sedan.

Nu har samtal och blogginlägg kantrat över till att handla om andra saker. Vi skrev häromdagen att vi vill att möjligheten till vigsel av par av samma kön ska finnas i Equmeniakyrkan. Vi kunde ha formulerat oss tydligare. Såhär i efterhand står det klart att man läser texter i dessa frågor oerhört noga och letar nyanser som inte alltid är avsiktliga. En del verkar nu tro att nu gäller något nytt som inte gällde förra veckan. Så är inte fallet. Vi driver ingen ny linje när det gäller vigsel av par av samma kön! Det är den lokala församlingen som tillsammans med pastor tar ställning i frågan. Det är samma hållning som funnits i två av de tre bildarsamfunden sedan slutet av 1990-talet.

Equmeniakyrkan är bildad av församlingar som har olika hållning till frågan om samkönad vigsel.  Det hade vi med oss från början och så kommer det att vara även i framtiden. Församlingarna i Equmeniakyrkan är självständiga och ingen kyrkoledare kan avgöra vilka slags gudstjänster som ska firas i en församling.

Vårt uppdrag är att verka för öppenhet och sammanhållning. Det tror vi är möjligt också när det gäller vilka konsekvenser svensk äktenskapslagstiftning ska få i kyrka och församling. Låt oss vara rädda om varandra och be för varandra.

Lasse Svensson   Sofia Camnerin   Olle Alkholm