Gudstjänstkläder

Till 2015 års kyrkokonferens togs det fram Gudstjänstkläder för diakoner och pastorer inom Equmeniakyrkan. En klarblå robe och en naturvit stola med Equmeniakyrkans kors broderat. Klädseln är identitetsbärande för vår kyrkas medarbetare och vad vid använder vid bland annat ordinationshögtiden.

Pastorer och diakoner kan använda roben vid församlingshögtider, förrättningar eller andra gudstjänster utifrån det lokala sammanhanget. Den bärs utanpå pastors- respektive diakon-skjorta. Roben kan även användas utan stola.

Roben syr Liturgisk utrustning på beställning. De utgår från storlekarna XS, S, M, L, XL. Om du vill ha längre eller kortare ärm, om du vill ha förkortad eller förlängd robe kan du beställa det.

Robens längd ska inte vara längre än 20-25 cm från golv. Ärmen ska nå strax ovanför handleden då armarna hålls längs sidorna. Ca 10 cm upp på armen då armarna hålls rakt fram.

För den som vill prova storlek på robe finns möjlighet att göra det på Equmeniakyrkans kansli, tag i så fall kontakt med Rebecka Hellqvist.

Priset för en robe är 3 500 kronor. Frakt tillkommer.

Stolan sys i Belgien av Slabbinck.  Stolan finns i två storlekar både för pastorer och diakoner. Gränsen mellan kort och lång stola går vid ca 172-175 cm längd.
Pris för stola är 1 500 kronor. Frakt tillkommer.

Beställning av eller frågor om  stolan hänvisar vi till Arken 046-33 38 87, maria@arken.se

Rebecka Hellqvist

Projektledare konferenser, administration pastorsrekrytering och ledningsstöd

rebecka.hellqvist@equmeniakyrkan.se