Hemavan Fjällstation satsar vidare

Denna text publicerades första gången den 13 maj, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Hemavan FjällstationI över femtio år har Equmenia och Equmeniakyrkan (det som tidigare hette SMU och Svenska Missionsförbundet/Missionskyrkan) bedrivit verksamhet på Hemavan Fjällstation (förut SMU Fjällgård). Ekonomiskt har inte minst de sista åren varit tuffa när det gäller att få ekonomin gå ihop. Det har till och med varit så besvärligt att vi på allvar har behövt fundera på om vi överhuvudtaget kan klara av att fortsätta driften på gården…

När Intressentmötet (årsmötet) för gården samlades i lördags blev det ett långt, allvarligt, men bra, samtal om detta. Vi inledde med en rejäl bönestund där vi tillsammans bad inför beslutet och sökte Guds vägledning. Jag tror vi alla kände att Guds Ande var nära, även om besluten fortfarande var svåra.

Intressentmötet landade dock enhälligt i att vi skall fortsätta! Vi tror att Gud även i fortsättningen vill använda Hemavan Fjällstation, så som han gjort under drygt 50 år redan.Vi är väl medvetna om att detta kommer vara svårt, kräva ett hårt arbete och vissa förändringar men tror att vi tillsammans kan klara det.

Förutom ekonomin behöver vi arbeta för att fördjupa relationen till våra församlingar och ungdomsföreningar i regionen och över hela landet. Det är viktigt att vi tillsammans ser att detta är vår gård och en plats där vi når människor med evangelium.

Vi ser så många goda exempel på hur människor genom Hemavan Fjällstation blir berörda av Gud. Det handlar b.a. om de som bor och lever nära gården, de som besöker den som turister, deltar i läger och arrangemang eller går på Bibelfjäll. Därför tror vi på en fortsättning och kommer arbeta hårt för det.

Välkommen att höra av dig om du vill bidra på något sätt. Genom arbetsinsatser, som förebedjare eller genom att stötta ekonomiskt på något sätt.