KV tar avstånd från koloniseringsdoktriner

Denna text publicerades första gången den 27 februari, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Många urfolk runtom i världen har koloniserats med argumentet att ”kristna” har rätten att underkasta ”hedningar”. Allt detta grundades på senmedeltida kyrkliga lärosatser, den s.k. Doctrine of Discovery, som med tiden kom att införlivas i rättspraxis i moderna västerländska stater. Glädjande nog har KV nu med övertydliga ord förkastat denna gamla kyrkliga princip, som har försvårat för olika folk ända in i modern tid. Jag har skrivit mera utförligt om detta på den samiska bloggen (fast det är skrivet på svenska 🙂 ) och KV:s dokument finns  här. Men detta är relevant naturligtvis inte bara när det gäller samernas situation som urfolk i eget land, men även när det gäller många av de folk som vi möter i vårt internationella arbete runtom i världen så därför uppmärksammar jag det även här.

Gerard Willemsen
Regionssekreterare för Europa och Asien