Ska’ut-kursen planeras

Denna text publicerades första gången den 12 april, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Helgen 9-10 april träffades handledarna för att planera scoututbildning Ska’ut. Handledarteamet möttes upp i Skellefteå och tillsammans med Regionens förtroenderåd samtalades det kring fikaborden i Missionskyrkans café.

Vem är jag?

Den gemensamma andakten handlade om identitet och utmaningar i att vara den jag är. En tröst kan vara att Gud som skapat oss också känner oss även om vi brottas med frågan. Han kan vara vårt stöd och fasta punkt i den brottningen. Efter andakten bröt vi upp och hade samlingar på var sitt håll.

Sy ihop tre delar till en

Handledarna samtalade om hur vi lägger upp kursen som helhet. Kursens tre olika delar har olika karaktär och vi utmanades i att tänka kring hur vi fångar dessa särdrag och samtidigt håller ihop delarna. Det nya handledarmaterialet blev utgångspunkt för förmiddagens samtal. Vi fick också möjlighet att fundera vidare kring rekrytering av såväl deltagare som handledare. Detaljplaneringen av Grön del påbörjades också och vi fick fundera kring upplägg av såväl kurspass som lägerplats, då vi inte längre är på Avasund utan kommer vara på Björnkälen utanför Umeå.

Knep och knop

Efter en middag på Viking for vi upp till SMU-stugan och hade kvällsmys. Det blev knopande och diverse berättelser om dråpligheter och spännande människor vi mött. När handledarna en efter en börja känna tröttheten krypa inpå lades liggunderlag och sovsäckar ut på trägolvet. Vi sov gott och fick vakna till en solig och fin dag. Efter ögonblicks-kakao och morötter till frukost bar det av till familjegudstjänst i Missionskyrkan där såväl scouter som söndagsskola fanns med i medverkan. Efter märkesutdelning, sång och korv med bröd fick vi avsluta vår fantastiska helg tillsammans.

Om Ska’ut

Till sommaren går första delen i den tredelade utbildningen som spänner över ett års tid. Grön del är en dryg vecka lång kurs som är på Björnkälen, Umeå 7-14 augusti 2016. Du som är 15 år eller äldre är välkommen att vara med! Tipsa också gärna andra att gå kursen!

Vill du veta mer?

Läs foldern och gå in på Ska’ut.

skaut-nord1 skaut-nord4 skaut-nord3