Svensson: Det nya landskapet skapar ängslighet inför religionens roll

Sommaren breder ut sig framför oss. För mig är sommaren blått hav, vita segel, en dagsbris som blåser upp från väster, klippiga holmar,en vik för lä och nattens sömn. Så har sommaren sett ut för mig de senaste 20 åren. Minst. Så vill jag det skall vara.

Men innan jag får gå på semesterns vila skall vi tillsammans som kyrkoledning lägga sista handen vid vårt Kyrkoledarbrev – Färdplan för Equmeniakyrkan, inför Kyrkokonferensen. Det är vår inbjudan till fortsatta och fördjupade samtal. Om detta skriver kyrkoledare Lasse Svensson i veckans Perspektiv.

Varje vecka skriver våra kyrkoledare Lasse Svensson, Karin Wiborn, Joakim Hagerius och Equmenias generalsekreterare Carin Dernulf om frågor som de tycker är viktiga just nu under rubriken Perspektiv i tidningen Sändaren.