10 år i Brazzaville

I år firar fotbollsskolan i Brazzaville 10 år. Det firas i samband med Gothia Cup i sommar och i Kongo i januari.

Denna text publicerades första gången den 28 maj, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Barn och ledare framför klubbhusetÅr 2003 startade Svenska Missionskyrkan och Gothia Cup/BK Häcken tillsammans med ASUdh i Kongo en fotbollsskola för att bygga upp vänskap, fred och framtidshopp efter svåra år av inbördeskrig och konflikter. Sedan dess har mycket hänt.

Cirka 4-500 flickor och pojkar mellan 9-17 år deltar regelbundet i fotboll, volleyboll, gymnastik och olika sociala aktiviteter. Sportcentret har blivit en viktig mötesplats för unga människor och ett välkänt exempel på ett positivt ungdomsarbete i Kongo. Detta firas kommande sommar med ett 10-årskalas i samband med Gothia Cup i Göteborg och med ett i Kongo i januari 2014.

Jjubileet blir framför allt en inspiration till nystart mot framtiden för att kunna fortsätta att ge barn i Kongo Brazzaville och Kongo Kinshasa möjligheter att mitt i fattigdomen vara med i ett positivt sammanhang som rymmer både kärlek och utmaningar så de kan växa som människor och idrottare.

Läs mer:  10-års-jubiléum-för-CF-Gothia-Brazzaville »

Tomas Hammar