Act now!

Tack alla ni i Equmeniakyrkan och Equmenia som bidragit till kampanjen Act now for climate justice! Nu har Stefan Löfven fått 26500 namnunderskrifter.

Denna text publicerades första gången den 25 november, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Tack alla i Equmeniakyrkan och Equmenia som bidragit till kampanjen Act now for climate justice! Nu har Stefan Löfven fått 26500 namnunderskrifter.

Foto:  Robert Blombäck
Foto: Robert Blombäck

– Statsministern var imponerad av att så många skrivit under namninsamlingen. Det visar verkligen att det finns en stark opinion för klimatet och klimaträttvisa, säger Bo Forsberg, generalsekreterare på Diakonia som tillsammans med Gunilla Hallonsten, internationell chef för Svenska kyrkan lämnade över namnunderskrifterna.

Det är en global kampanj som stöds av större delen av kyrkosverige genom Diakonia, Svenska kyrkan, Sveriges Kristna Råd, Equmeniakyrkan, Svenska Alliansmissionen, Equmenia och Svenska kyrkans unga.

Målet med namninsamlingen är att, inför klimatmötet som börjar i Paris på måndag, sätta press på våra politiker att se till att klimatmötet leder till ett avtal som drastiskt minskar utsläppen och samtidigt stöttar dem som påverkas mest av klimatförändringarna – redan sårbara människor i fattiga länder. Målet med den gemensamma kampanjen, Act Now for Climate Justice, var att samla in en miljon namn världen över, varav 20 000 i Sverige, ett mål som nu slagits med råge. Tack alla ni som gjorde detta möjligt!

FAKTA – Act now for climate justice
De svenska ledarna uppmanas genom kampanjen att:
Leverera rättvisa, ambitiösa och kraftfulla klimatåtgärder, tillräckliga för att hejda klimatförändringarna och hålla den globala uppvärmningen tydligt under 2 grader.
Betala ut och öka klimatfinansieringen med additionella offentliga medel som gör det möjligt för de fattigaste att anpassa sig till klimatförändringarna och fortsätta en hållbar utveckling, med låga klimatutsläpp.
Sveriges andel av den internationella klimatfinansieringen uppgår till minst 2,7 miljarder kronor för 2016 och når minst 4,2 miljarder kronor årligen 2020 – med pengar som inte tas från det ordinarie biståndet.
Sveriges utsläppsminskningar uppgår till minst 55 procent 2030 och till minst 95 procent 2050.