Uppdatering från UMC Special Conference, 25 februari

Denna text publicerades första gången den 25 februari, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Under en ordinarie Generalkonferens samtalar man i mindre grupper om olika frågor men eftersom det i denna extra konferens bara finns en huvudfråga ägnas denna måndag åt grupparbete men i helgrupp. Och då gäller andra regler än i plenumdebatt. Tex sitter inte en biskop ordförande och man beslutar eg inget utan bestämmer vad man skall skicka vidare till morgondagens plenumdebatt – med samma grupp människor…

Det mest spännande som hänt idag före lunch är att man valt att anta och skicka vidare den plan som kallas ”Traditional plan”, dvs fortsätta som tidigare men också täppa till kryphål. Dock finns många som anser att denna plan inte är i enlighet med konstitutionen och för att svara på detta finns en särskild grupp – men den uttalar sig bara om plenumförhandlingen frågar dom. Så hur det är med den saken får vi se i morgon.

Just nu verkar det inte troligt att någon annan plan får röster nog att skickas vidare till morgondagen men om det får jag återkomma.

I övrigt hanteras nu frågor om huruvida man skall förenkla för de församlingar som ev vill lämna kyrkan då man inser att det troligen kommer hända. Idag är det en mycket svår och lång process. Men vilken grupp det ev blir kan man idag inte veta då man inte vet hur beslutet blir i morgon. Det är ganska uppfriskande då alla behöver besluta utifrån att man i morgon kan vara antingen ”vinnare” eller ”förlorare”.

Gissningen är väl fortfarande att man inte kommer kunna besluta något alls i morgon… Den plan som skickats vidare tills i morgon kanske visar sig vara konstitutionellt omöjlig och ingen annan plan kanske skickas vidare… Men detta får vi se under dagen.

Nu är det dock snart lunch. Då kan allt hända.

Lasse Svensson
kyrkoledare