2 av 3 konsultationer

Denna text publicerades första gången den 26 april, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Under den nya kyrkans första verksamhetsår föreslår GF-styrelsen att vi skall arbeta med tre prioriterade områden – flaggskepp – som blir en försmak av den nya kyrkan som också skall ge en mersmak. De tre områdena är inspirerade av Strategisk Plattform för en ny kyrka och strävar i riktningarna INÅT – UTÅT – FRAMÅT. De tre prioriterade områdena blir då (enligt förslaget) 1. Bibel & bön 2. Uppdraget 3. Trovärdighet. För att inte uppfinna hjulet igen genomför vi denna vecka tre konsultationer med personer som finns på olika platser och i olika sammanhang som vi vet jobbar eller har specialkunskaper inom något av dessa områden. Det blir en tvåtimmars samling kring varje ämne och idag hölls de två första samlingarna och på fredag hålls den tredje. De frågor vi ställer är bland andra: Ett år med mersmak – hur prioriterar vi? Spjutspetsar – hur formulerar vi målen? Synpunkter på arbetssätt? Samverkan med andra? I de kommande veckorna skall så denna input i processen sammanställas och bearbetas och leda fram till en spetsning av dessa inriktningar. Tanken är att vi vid bildarmötet kan ge en än tydligare bild av vad vi föreslår kan bli fokus för en nyfödd kyrka.

Samlingarna idag präglades av goda samtal och ett stort och skönt fokus på att hitta rätt väg, en väg som vi upplever att Gud leder oss på.

Fortsätt be för den nya kyrkan och att Guds vilja sker.

/Lasse Svensson