En ny växt ur gamla rötter?

Denna text publicerades första gången den 29 november, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sitter igen på tåg till Stockholm för en dag tillsammans med remissgruppen. Min tankar kretsar kring alla remissvar och hur två stråk är så tydliga: Man längtar efter något nytt, man vill hitta en form för växt och tillväxt, man vill nå nya människor med evangelium som befriar och upprättar. OCH! Man vill ta med den egna traditionen, det man känner igen är bra och det man inte känner igen är man mer tveksam till.

Hur skall något nytt kunna växa ur de gamla rötter vi har? Det är kanske inte enkelt men det är nödvändigt. Möjligen inte för oss som finns i kyrkan idag – vi har nog hittat vårt sammanhang som vi trivs i. Snarare är det vi som får betala ”priset”. Någon har sagt att de finns knappast något eller någon som i samma utsträckning som den kristna kyrkan älskar förnyelse men hatar förändring. Vi står i en tid av förnyelse och förändring. Jag själv behöver ställa mig frågan: ”Tror jag rätt och min vänner som är baptister fel?”. Svaret blir då ganska enkelt – NEJ! Vi har olika traditioner och ingångar i tron och vi betonar olika och ingen av oss har hela sanningen. Men tillsammans kommer vi närmre sanningen. Den saken är det inget att tveka kring.

Samtidigt tror jag på devisen att det som växer långsamt också blir starkt. Vi har en hektisk tid framför oss tills vi den 4 juni skall besluta om en ny kyrka. En konstitution skall skrivas och vi bör få tid att samtala om denna. Vi skall utreda en massa praktiska frågor och vi skall tillsammans fundera kring hur vi skall arbeta och prioritera i den nya kyrkan. Allt kommer inte bli klart. Den nya kyrkan skall forma sig själv och kanske blir den aldrig färdig –  i alla fall inte i denna värld. En del menar att vi just därför bör anta en mycket kortare konstituerande text och sedan låta den nya kyrkans teologi växa fram. Det tror jag är en lurig väg. Jag tror vi behöver en tydlig teologi att ta avstamp i och jag tror också att just nu finns i en tid då vi har alla dessa fantastiska remissvar och alla goda böner och tankar och att vi nu har en chans.

Dessutom skall man tänka in att om inte UMC (United Methodist Church) har ett tydligt dokument om hur den nya kyrkan kommer se ut så kan man inte ta ett beslut på Generalkonferensen i USA i april-maj 2012. Då skjuts processen minst fyra år framåt för i alla fall Metodistkyrkans del. Det hade varit mycket olyckligt.

/Lasse