Arbetet fortsätter i Indien

Denna text publicerades första gången den 30 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

De som följer noggrant vad som sker inom Missionskyrkans internationella arbete har noterat att det varit en del diskussioner omkring missionsarbetet i Indien. Några artiklar har varit införda i Sändaren, bl a denna vecka, och information finns på vår hemsida. Gå in under världen och klicka på Indien.
Där finns bl a en Gemensam deklaration som Kyrkostyrelsens ordförande Ulf Hållmarker och jag, från Missionskyrkans sida, skrev under tillsammans med ansvariga för HCC i Pune den 19 februari 2011. I den gemensamma deklarationen säger vi att, oavsett vad som hänt, så vill vi fortsätta att arbeta tillsammans för Guds rike i Indien, Sverige och i andra länder.
Bakgrunden är den att en systemrevision genomfördes i höstas av Hindustani Covenant Church (HCC) som, enligt revisorerna, visade på brister i organisation och ekonomihantering inom kyrkan och dess biståndsorganisation Covenant Social Service (CSS).
Det har varit en jobbig tid för oss alla som varit inblandade, både HCC och Missionskyrkan. Som ett resultat av systemrevisionen har Svenska Missionsrådet (SMR), som förmedlar Sida-stöd till Missionskyrkan, beslutat att inga mer Sida-medel betalas ut i år till HCCs utvecklingsprogram efter den 30 april.
SMR och Sida ser att det tar tid att åtgärda de brister som konstaterats. Samtidigt är vi glada över att Sida gett klartecken till utbetalning av medel för hösten 2010, som ej betalats ut sedan revisionen startade. Trots att Sida-medel ej betalats ut under en längre tid, har HCC fortsatt att driva projekten med egna och lånade pengar, vilket i längden inte är möjligt.
I mitten av maj planerar vi från Missionskyrkan att på nytt åka till Indien tillsammans med representanter för SMR för att följa upp den åtgärdsplan som vi kommit överens om tillsammans med HCC.
Sidas beslut om att i förtid avsluta utvecklingsprogrammet innebär att HCC måste säga upp personal. Förhoppningsvis kan en del återanställas längre fram när utvecklingsarbetet kommer igång på nytt.
Efter de gemensamma samtalen med HCC i februari, som innefattar en tydlig åtgärdsplan med kontinuerlig uppföljning, beslutade Missionskyrkan att fortsätta utbetalningen av egna medel till HCC.
Bl a har pengar betalats ut till byggandet av St Johns English Medium School, i Gulbarga, som invigdes den 19 mars. I veckans nummer av Sändaren finns en rapport att läsa och här på bloggen finns en bild från invigningen, då arméledaren och en grupp officerare från Svenska Frälsningsarmén, som gett ett stort stöd till skolan, medverkade med sång och musik.
Tack för dina fortsatta böner för HCC och Indien!
Bertil Svensson, missionssekreterare