Året som gått

Denna text publicerades första gången den 13 januari, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Laura Neill visar Magnus Bcklunds grammatik
Studiebesök från Xinjiang den 13 december

2011 har varit ett spännande år på arkivet, mycket har hänt –  här ett axplock:

Kasghartrycken och Kikongotrycken är katalogiserade.

Mer än 100  personarkiv är ordnade, förtecknade och deponerade på Riksarkivet.

Digitalisering av våra ljudband har påbörjats i samarbete med Kanalkyrkan i Sandviken.

Många forskarbesök från när och fjärran. I december kom en delegation från Xinjiang, som förbereder ett större utställningsprojekt.

Intressant  litteratur som anknyter till Missionskyrkans arkivsamlingar har synts på bokdiskarna.

Och många läsare har hittat till Tidsperspektiv-bloggen.  Här lite läsarrespons –  Gösta Stenström har med skarp blick även tittat på bloggens vinjett:

” Vet du, förresten, att på din vinjett till Tidsperspektiv finns mina föräldrar Oscar och Ruth , min lillasyster Ingrid och missionärerna Therese Björklund och Hemming Andermo (då Andersson) med. Troligen finns även Jeremia Kibangu där men bokstäverna skymmer ansikten.”

Nu har vi öppnat dörren till ett nytt år – fortsätt gärna att läs Tidsperspektiv även 2012!

Katarina Thurell

arkivarie