Återvänder till det lokala arbetet

Efter 20 år som nationellt ansvarig för Equmeniakyrkans och dessförinnan Svenska Missionskyrkans internationella arbete är Bertil Svensson nu beredd att återvända till det lokala arbetet. Förändringen kommer att ske i sommar eller början av hösten, när en efterträdare finns på plats. Det är i det lokala sammanhanget det viktigaste sker, säger han.

Denna text publicerades första gången den 27 januari, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Efter 20 år i kyrkans internationella arbete, på Equmeniakyrkans och dessförinnan Svenska Missionskyrkans nationella kanslin, är Bertil Svensson nu beredd att återvända till det lokala arbetet. Förändringen kommer att ske i sommar eller början av hösten, när en efterträdare finns på plats. Det är i det lokala sammanhanget det viktigaste sker, säger han.

Bertil Svensson

Equmeniakyrkan har missionsarbete i 27 länder. Bertil Svensson har de senaste åren rest runt till ett stort antal av dem för att skapa relationer och för att underhålla dem som redan funnits.

Under åren har han också träffat många politiska och religiösa ledare, men det är inte de som imponerat mest på honom.

– När jag mött lidande och utsatta människor så har jag slagits av deras mod och oerhörda kraft. I den svåra situationen har gudstron varit deras enda hopp. Det har stärkt min egen tro på att Gud finns med även i lidandet.

De kristna ledarna i dessa krigsdrabbade länder betonar ofta hur viktigt stödet utifrån är.  När Bertil Svensson besökte Syrien och Libanon i slutet av förra året frågade han om de inte tyckte att situationen var hopplös.

– Varför skulle vi det? frågade de upprört. Ni har ju kommit och gett oss ny kraft. Så länge de känner omvärldens omsorg och förböner så orkar de. Om inte kyrkan orkar, vem ska då göra det, vi som räknar med Guds kraft i våra liv?

Trots att arbetet med kyrkans internationella arbete på central nivå har varit roligt och stimulerande så längtar Bertil Svensson efter att kunna koncentrera sig mer i ett lokalt arbete. Om det blir i Sverige eller i något missionsland är ännu osäkert.

Både jag och min fru Ulla, som är pastor i Södertälje missionskyrka, känner att vi är pastorer och missionärer i grunden och att det är i det lokala sammanhanget det viktigaste arbetet sker. Vi är absolut öppna för missionsfältet, men inget är bestämt.

(Texten är ett utdrag ur en längre intervju med tidningen Sändaren nr 5/2015)