Dela tron vidare till nästa generation

Detta med att dela tron vidare till nästa generation – till alla generationer. Varför då? Vad innebär det? Hur gör man?

Det finns ett bibelord som är lätt att komma ihåg: 1 2 3 4 och så monterat man ihop det: 1 Tim.2:3-4. Där står: ”Att be så är riktigt och behagar Gud, vår frälsare, som vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen.” Alla människor. Gud känner alla, utan undantag, och vet hur vi fungerar, hur vi är som personer och Gud vill att vi alla ska förstå att vi är älskade, unika, var och en skapade i ett enda exemplar för att kunna sprida Guds kärlek, omtanke överallt, alltid.

Människor i alla åldrar, storlekar, sammanhang längtar efter kärlek, omtanke, närhet och närvaro, längtar efter att få känna mening och sammanhang utan att bli dömd eller bedömd. Tro stavas tillit, att lita på att det Gud lovat håller, att Jesus känner varenda människa bättre än någon av oss känner oss själva och att till och med när vår tro är mikroskopisk så bär Gud oss.

Så hur delar vi tron vidare – till alla generationer?

HJÄLPMEDEL: Läs Lukasevangeliet och Apostlagärningarna så får du en bra grund att utgå ifrån. Läs själv eller med en eller flera vänner. Testa ta med dig själv och någon till, till en Alphakurs, eller en Roderkurs, samtala under veckan om tankar som väcktes. Efter scout, tonårskvällen eller Gudstjänsten fundera vad som sas, vad du upplevde, samtala gärna med andra vid fikat. Kolla in Open Doors – hur kan folk vara så modiga att de riskerar livet för tron på Jesus?

LÄSTIPS: Cirkelmakaren av Mark Battersson eller Lär oss att be av Pete Greig – funkar verkligen bön. Det verkar så.

Tänk om 2023 kan få bli året när vår tro, även om den känns så liten som ett senapskorn, kan får börja gro och sakta, sakta börja sprida frön av tro, hopp och kärlek .

/Maria Johansson Regional Församlingsutvecklare Region Nord