Dernulf: Ekumenik är insikten om andra traditioners lärjungaskap

Gemenskap. Min första upplevelse av ekumenik var på klostret Taizé i Frankrike. Tillsammans med en tonårsgrupp från Sverige spenderade jag en vecka där med ungdomar från olika kyrkor och länder. Det gjorde starkt intryck på oss alla att se att vi, trots att vi kom från olika traditioner, ändå hade det viktigaste gemensamt. Upplevelsen i Taizé fick mig att söka mig mer till andra ekumeniska samlingar, bland annat till Bjärka Säby. Ibland har jag tänkt att de där ekumeniska mötena var en starkt bidragande orsak till att jag som ung vuxen ville finnas kvar i kyrkan. Om detta och ekumenik skriver Equmenias generalsekreterare Carin Dernulf i veckans Perspektiv.

Varje vecka skriver våra kyrkoledare Lasse Svensson, Karin Wiborn, Joakim Hagerius och Equmenias generalsekreterare Carin Dernulf om frågor som de tycker är viktiga just nu under rubriken Perspektiv i tidningen Sändaren.