Det livsviktiga vattnet

Denna text publicerades första gången den 21 februari, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Under perioden fram till påsk fokuserar det internationella vattennätverket (genom Kyrkornas Världsråd) på vårt livselixir – rätten till vatten. Vi som kyrkor ombeds be, reflektera och agera tillsammans för lokal och global vattenrättvisa. I en tid av både ekonomisk och miljömässig kris har vi som vill vara Guds medskapare en uppgift och ett ansvar att som kristna engagera oss. Hållbar utveckling för hälsa, tillgång till mat, uppvärmning och fattigdomsbekämpning kräver vattentillgång. Vi är alla en del av detta kretslopp. Vill man få idéer och reflektioner utifrån olika aspekter med bibelreferenser för samtal finns varje vecka fram till påsk nya inlägg på water.oikumene.org.

Ett begrepp som nu sprider sig är Green Economy, grön ekonomi, och Green Churches, gröna kyrkor dvs försök att få ekonomisk utveckling att gå hand i hand med miljö och socialt välbefinnande. Det är en huvudfråga inför FNs miljötoppmöte i Rio senare i år (Rio+20), 20 år efter förra miljömötet där.

Vi talar om fasta som en tid för reflektion över vad jag och vi som kyrka kan bidra med till andra som behöver. Vi talar också om att avstå något under den här perioden, något som vi gärna vill ha. Kanske kan vattnet vara en sådan enkel men viktig fråga. Att tänka på hur vi använder vattnet, kanske duscha något kortare tid, för att påminna oss om det nödvändiga vattnet för mänsklig överlevnad. Den som har makt över vattnet kommer i framtiden att kunna tjäna en hel del pengar.
Missionskyrkan har i många år gett stöd till Kyrkornas Världsråds arbete för miljön och därmed det viktiga påverkansarbetet inom och genom kyrkorna i världen.
Vad vill du bidra med eller avstå från under fastan i år?

Els-Marie Carlbäcker, Handläggare för SMKs stöd till Kyrkornas Världsråds program