Bön för Ecuador

Denna text publicerades första gången den 19 mars, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Enligt vår förbönskalender ber vi särskilt för Ecuador v. 12.

Gud, du kallar människor till tjänst här och där. Vi tackar dig för dem som du har kallat till att vara missionärer i Ecuador. Just nu återvänder missionär Gunilla Eliasson till Sverige för ett hemmaår och familjen Hermansson återvänder till Ecuador för en ny period där. Led det fortsatta arbetet i Ecuador för evangelisation, för utbildning av pastorer och ledare, för hållbara församlingar och det nya arbetet mot våld i nära relationer.

I tisdags kväll kom vår missionär Gunilla Eliasson hem till Sverige tillsammans med sin man José Vargas. In i det sista undrade vi om flyget från Ecuador skulle lyfta och om de olika europeiska flygplatserna som Gunilla och José skulle passera skulle låta flygplanen landa och lyfta. På varje flygplats var Gunilla och jag i kontakt med varandra. Jag var spänd inför varje nytt meddelande. Och så till slut kom det sista meddelandet för denna hemresa: ”Vi är i Göteborg nu.”.

Familjen Hermansson skulle resa till Ecuador den 24 mars. Idag har vi beslutat att avboka familjens utresebiljetter till Ecuador. Vi kommer att köpa nya flygbiljetter till Ecuador så snart vi vet att Ecuador öppnar sina gränser för inresande igen och att coronaläget är under kontroll.

Läget förändras. Planer som vi har slipat på under lång tid kan inte förverkligas såsom vi har tänkt. Det kan vara frustrerande. Det kan vara skrämmande. Men just nu måste vi arbeta, verka och leva utifrån det läge som är.

I Ecuador just nu får inte människor lämna sina hem, om det inte handlar om att de ska handla mat och mediciner eller om de arbetar på t ex sjukhus. Därför sänder pastorer och ledare för flera av Förbundskyrkans församlingar dagliga sändningar på Facebook. Pastorn i en församling har tagit fram en enkel mall för att hålla andakt i hemmet och varje dag skickar han ut mallen och en ny bibelreflektion som kan ligga till grund för andakten i hemmet. Denna skickas ut via WhatsApp till församlingens medlemmar och alla som hör av sig. Hjärtat blir varmt när jag ser foton från denna församling som visar på hur andakter nu hålls i olika hem.

Imorgon den 20 mars inbjuder Förbundskyrkan alla som vill oavsett samfund och nationalitet att vara med i fasta och bön under 12 timmar. För dem som kan så inleds och avslutas detta gemensamt via Zoom.

Gud, ge oss alla vishet, mod och kraft att använda det som du har lagt ner i oss, även när nya och svåra situationer uppstår!

Ulrika Morazán
Latinamerikasamordnare