Ekumenisk påskmusikal i Östervåla

Under påskhelgen spelade man upp den musikal som Östervåla Missionsförsamling och Östervåla Församling tillsammans med Norabella Teatersällskap repeterat in under några hektiska veckor denna vår. På påskdagen var det dags för premiär. Missionskyrkan var välfylld när barnkören vandrade fram i mittgången sjungades Hosianna. Snart fylldes estraden av ytterligare drygt 40 vuxna sångare som stämde in i kören. En blond Jesus vandrade in och spelet kunde börja. – Jag är så tacksam för att jag fått vara med om det här, säger Karin Lindberg, körledare i Östervåla Missionsförsamling.

Denna text publicerades första gången den 8 april, 2015. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Jesus på korset

Under påskhelgen spelade man upp den musikal som Östervåla Missionsförsamling och Östervåla Församling tillsammans med Norabella Teatersällskap  repeterat in under några hektiska veckor denna vår.

– Jag är så tacksam för att jag fått vara med om det här, säger Karin Lindberg, körledare i Östervåla Missionsförsamling. Det är så roligt att se glädjen och engagemanget hos hos både medverkande och publik.

Initiativet till musikalen kommer från Norabellas Teatersällskap som redan i höstas bjöd in församlingarna till ett första möte. En planeringsgrupp bildades och de valde ut en musikal: ”Emmausvandrarna” av Erika Sandström. Victoria Landén från teatersällskapet och kyrkoherde Cecilia Jansdotter bearbetade manus så att det skulle passa för just detta tillfälle. Medverkade gjorde Svenska kyrkans Kyrkokör, Missionskyrkans sångare, Minikören från Missionskyrkan, amatörskådespelare från Norabella och även andra intresserade. Organist Johan Wallin och körledare Karin Lindberg ledde kör och musiker.

På påskdagen var det dags för premiär. Missionskyrkan var välfylld när barnkören vandrade fram i mittgången sjungades Hosianna. Snart fylldes estraden av ytterligare drygt 40 vuxna sångare som stämde in i kören. En blond Jesus vandrade in och spelet kunde börja. Jesu sista måltid iscensattes samtidigt som pastor Rune Berglund, kyrkoherde Cecilia Jansdotter och komminister Dan Åkerlund läste instiftelseorden. Lärjungarna blev plötsligt nattvardstjänare och gick ut i kyrkan med gåvorna.  Efter nattvarden fortsatte berättelsen med Petrus svek, rövarens lovsång, kvinnornas förtvivlan och uppståndelsens glädje.

– Det här är en dröm som har gått i uppfyllelse för mig, säger Mattias Landén som tillsammans med sin fru Victoria och Karin Lindberg stått för det mesta av planeringen. Efter påskdagens musikal med nattvard fortsatte gemenskapen och firandet av Jesu uppståndelse med korvgrillning, tårtbuffé och fiskedamm i Missionskyrkans församlingssal. Representanter för de båda församlingarna och teatersällskapet tackade varandra och hoppades på fler spännande samarbeten. På annandagen spelades musikalen en gång till så att även grannförsamlingarna fick chansen att delta. Återigen var kyrkan välfylld när församlingen bl.a. fick höra Petrus sjunga:

”Herre, du vet allt, du vet att jag har dig kär. Hjälp mig vara ljus och salt där jag är!”

påskmusikal