Equmeniakyrkan

Denna text publicerades första gången den 18 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Så finns då ett namn föreslaget. Det skall nästa helg diskuteras i de gemensamma styrelsernas sammanträde och om det sedan kvarstår som förslag inför bildarmötet den 4 juni återstår att se.

Jag tycker det är ett riktigt bra namn, ett namn som behöver fyllas av innehåll, smak och doft. Det har vi tillsammans chansen att göra. Några tankestråk med bäring på namnet:

Oikoumene (grekiska οικουμένη, “bebodd”, av οικω, “jag bebor”) var hos grekerna under 300-talet namnet för “hela den bebodda världen”. Oikos betecknar ursprungligen det vi idag kallar hem & hushåll. I Nya Testamentet används ordet om den kristna församlingen. Ekumenik (Ur SAOL) “Arbete för enhet o. samförstånd inom den kristna kyrkan”. Oikoumene = vårt gemensamma hem. Equmenia = vårt hem i världen. Emotionell intelligens (EQ, förkortning för Emotional Quotient, ”emotionell kvot” (jfr. IQ, intelligenskvot) är ett mått på en persons förmåga när det gäller att kunna handskas med egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk. Benämns även som social kompetens/social intelligens.

equmenia talar en hel del om som att de självklart skall lägga till ett ”ung” i sitt namn. Enligt ordf. Johan Nilsson är det långt ifrån troligt. Finns då inte risk  för sammanblandning? Jo, så kan det vara men jag är inte alls säker på att det är av ondo. Jag tänker på Volvo. Det är ett starkt varumärke och i tanken gör vi sällan skillnad mellan Personvagnar och Lastvagnar eller till och med Bilia och Penta. Sedan vet vi att det finns en skillnad och att det är olika ledning osv. Visst finns det brister också i denna liknelse men den hjälper mig i tanken. Jag tror detta kan bli väldigt bra!

/Lasse Svensson