Evangelisterna firar 100 år

Första helgen i maj brukar evangelistkåren inom Equmeniakyrkan (tidigare Svenska Missionskyrkan) träffas på Donsö. I år blev det ett högtidligt firande eftersom det är 100 år sedan den förste evangelisten utsågs.

Denna text publicerades första gången den 22 maj, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Evangelisterna och församlingsbyggarna Donsö 2013Den första helgen i maj brukar sedan många decennier bakåt i tiden innebära att Evangelist-kåren inom Equmeniakyrkan (tidigare Svenska Missionskyrkan) träffas på Donsö. Detta år blev det ett högtidligt firande med anledning av att det är 100 år sedan den förste evangelisten P.E. Sandberg kallades. C:a 40 av nuvarande och tidigare anställda evangelister träffades tillsammans med sina respektive för glada återblickar och härliga möten. Vi hade förmånen att få lyssna till seminarium av Hans Andreásson om evangelisternas roll och betydelse under Svenska Missionsförbundets långa historia. Thor-Björn-Bastås, Torsten Åhman, Göran Holmberg och Jan Erixon berättade också om några profiler bland alla evangelister som under dessa 100 år satt djupa spår efter sig. Arne Höglund hade gjort en fotoutställning med bilder från olika epoker. Vi upplevde en underbar atmosfär, där vi tackade Herren för de år som gått. Under lördagens kvällsmöte fick vi lyssna till Evangelistkvartetten och till vår senast anställda evangelist; Marcus Olsson. På söndagens gudstjänst predikade Carl-Olov Hultby.                                                                                                                                                                                                                                             Ett stort tack till Donsö Missionsförsamling som alltid slösar med sådan kärlek!

Även under Kyrkokonferensen i Karlstad uppmärksammades detta 100-årsjubileum i seminarier, utställning och gudstjänster med evangelisterna.

Den 15-17 nov möts vi på nytt i Nässjö Missionskyrkan för att ta sikte på framtiden!

Den konferensen kallar vi  ”Evangelist” – Sändning pågår.

Här kan du ladda ner affisch och folder med program för konferensen

Affisch konferens Evangelisten

Folder konferens Evangelisten

Välkomna!                                                                                                                                                                                                                                               Pär Alfredsson