Farligt att byta religion

Människor som riskerar förföljelse för sin religions­tillhörighets skull har rätt att få skydd och uppe­hållstillstånd i Sverige. I dagens ledare i Dagens Nyheter kan vi läsa om Eddie Sajedi som är aktiv i en av Gemensam Framtids församlingar i Västerås.

Denna text publicerades första gången den 29 april, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Människor som riskerar förföljelse för sin religions­tillhörighets skull har rätt att få skydd och uppe­hållstillstånd i Sverige. Det är ett fullgott och okontroversiellt asylskäl.  Ändå tycks Migrationsverket ha vissa svårigheter med att tillämpa denna självklarhet i enskilda fall, nämligen när det handlar om konvertiter som bytt tro efter att de flytt hemlandet, oftast Iran. I dagens ledare i Dagens Nyheter kan vi läsa om Eddie Sajedi som är aktiv i en av Gemensam Framtids församlingar i Västerås.

”Kan du inte förneka Jesus, som Petrus gjorde?” undrade handläggaren som representerade Migrationsverket i förhöret med iranske Eddie Sajedi. Det berättar Bengt Sandqvist, pastor i Ansgarsförsamlingen i Västerås där Sajedi är aktiv, i ett öppet brev till Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.

Läs ledaren »