För andakt, meditation och bön under fasteperioden

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Joh 3:16

Observera

Denna text publicerades första gången den 9 mars, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv, Joh 3:16

I detta lilla bibelord, som ibland kallas för ”Lilla Bibeln”, ryms sanningen om vår värld, våra liv och vår Gud. Många av oss har hört och läst orden många gånger, en del kan dem utantill. Men vi låter orden tala till oss igen. Kanske har de ändå något viktigt att säga till våra liv just nu.

Så älskade Gud världen – Detta är grunden för kristen tro. Gud älskar hela sin värld och skapelse. I sin kärlek och nåd söker han efter alla oss människor för att rädda och vägleda. Gud vill inte att vi ska vara ensamma och utan hopp utan vill vara nära oss och bo i våra hjärtan. Vi bor ju redan i Guds sedan lång tid tillbaka. ”Med evig kärlek älskar jag dig”, Jer 31:3

Att han gav den sin ende son – Detta är det stora beviset på Guds kärlek. Han ger det bästa han har till oss och lider och offrar sig för vår skull, för världens skull.

Jesus går Kärlekens väg och kallar oss att följa honom på den. Han har gett oss ett exempel vi aldrig glömmer. Detta är fasteperiodens stora ärende till oss. Att vi ska ”lära känna Kristi kärlek som är väldigare än all kunskap”, Ef 3:19 och förvandlas av den.

För att de som tror på honom – Detta är vår och världens enda räddning. Tro och tillit! Det leder till trygghet och gemenskap. Motsatsen är misstro och förakt som leder till rädsla och avstånd.

Vem vågar vi tror på? Vem kan man lita på? Jesus Kristus! När vi tror på honom gör vi det av samma anledning som Johannes, som sa: Vi har lärt känna den kärlek Gud har till oss och tror på den, 1 Joh 3:16. Tron blir då inte något jag bär utan något som bär mig och mitt liv. Utan tro, ingen ro, Joh 14:1

inte ska gå under – Detta gäller världen, kyrkan och oss själva. Hoten och riskerna är många i vår tid: klimat- och miljöhoten, de stora folkförflyttningarna, fattigdomen, rasismen, konflikterna, egoism, maktmissbruk, likgiltighet, våld och död är några. I Bibeln sammanfattas det i ordet synd, det som skiljer oss från Gud goda vilja. Så mycket sorg, lidande, meningslöshet och rädsla det finns på grund av detta! Vi kan ibland fråga som lärjungarna en gång gjorde i en båt: ”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?”, Mark 4:38. Men det är just det han gör. Med Jesus i båten och i livet behöver ingen gå under.

utan ha evigt liv – Detta är löftet och gåvan Gud av nåd ger oss. Han som tar bort världens synd, Joh 1:29, kan också ta bort min och din och förlåta så vi blir rena som små nyfödda barn. Sedan ger han oss av sitt eviga liv. Liv som gör oss till Guds barn, liv som förvandlar och ger oss hans kärlek och glädje. Liv som ger kraft till meningsfull tjänst och kamp för det goda. Liv som besegrar sorg och död för evigt. Jesus säger: Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus, Joh 17:3