Fördubblat stöd till flyktingarbete

Viljan att hjälpa flyktingar runt om i Sverige är stor bland kyrkor och församlingar. Nu dubblar Equmeniakyrkan det stöd som församlingarna har kan ansöka om.

Denna text publicerades första gången den 2 februari, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

_AHN4732Viljan att hjälpa flyktingar runt om i Sverige är stor bland kyrkor och församlingar. Nu dubblar Equmeniakyrkan det stöd på 1,6 miljoner kronor som församlingarna har kunnat ansöka om.
– Vi har ett enormt engagemang i våra församlingar att hjälpa människor som flytt hit, och den viljan är viktig att stödja och uppmuntra, säger kyrkoledare Lasse Svensson.

Totalt handlar det om 3,2 miljoner kronor som Equmeniakyrkans församlingar ska få ta del av för att ge stöd till flyktingar på olika sätt. I december tilldelades Equmeniakyrkan 1,6 miljoner kronor för det ändamålet från staten. Nu väljer samfundet att gå in med en lika stor andel för att möta upp den stora efterfrågan runt om i landet. Av dessa medel är 800.000 kr redan avsatta till nya projekttjänster. 2,4 miljoner kronor kommer att fördelas ut till församlingar som har sökt bidrag.
– Vi har stora behov nu i våra församlingar och det är bra, för det betyder att vi tar vårt medmänskliga uppdrag och integrationsutmaning på allvar, säger kyrkoledare Lasse Svensson.
Nära 100 församlingar har redan ansökt om pengar för att finansiera nya verksamheter. Det gäller omkostnader för nya mötesplatser, språkundervisning, rådgivning och aktiviteter för ensamkommande barn, för att ta några exempel. En del församlingar har också ansökt om bidrag för att bygga om lokaler till flyktingboende.
Beslutet om att öka stödet togs av kyrkostyrelsen i helgen och har möjliggjorts av att bland annat kyrkoavgiftsgivandet gått bättre än förväntat. Kyrkoledare Lasse Svensson uttrycker det som att det känns som ett viktigt och angeläget beslut.
– Situationen är unik just nu, och det kräver unika åtgärder.
– När vi i våra församlingar ställer oss upp för att möta och betjäna människor som har flytt krig, våld och förtryck är det viktigt att frigöra resurser för att möjliggöra detta, säger han.