Förföljelsen ökar

Denna text publicerades första gången den 13 januari, 2016. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

WWL2016 karta
Bild Open Doors

Idag publicerade Open Doors sin World Watch List. Årligen tar deras internationella forskningsavdelning fram en lista på de 50 länder där kristna förföljs mest. Trenden sedan förra året är att problemen generellt har ökat. Anmärkningsvärd är till exempel att Indien, där Equmeniakyrkan har samarbete sedan länge, nu har hamnat bland top 20. Problemen för kristna har ökat markant sedan den nuvarande regeringen tillträdde för två år sedan. Detta uppmärksammades också av Aktuellt härom dagen. Även i Centralasien/Kaukasus har situationen ytterligare försämrats. Azerbajdzjan, där vi ger stöd till några evangelister, har stigit från plats 46 till 34. Utåt försöker landet framstå som tolerant: nyligen hade landets ambassad ett symposium om religiös tolerans där man försökte visa det egna landet som ett föredöme. Verkligheten är mycket annorlunda. Protestantiska kristna men även muslimska grupper upplever stora svårigheter. I Centralasien, där Equmeniakyrkan också ger stöd, är Kirgizistan undantaget: det enda landet i regionen som inte finns med på listan.

Läs mer på https://www.open-doors.se/vart_arbete/wwl2016/

Även vi i Equmeniakyrkan försöker aktivt att hjälpa förföljda kristna runtom i världen. Även om det inte kan skrivas så mycket om det. Tänk på det när du ger ditt bidrag till Tänd ett Ljus!

Gerard Willemsen
Internationell koordinator