Klas Johansson, Regional Kyrkoledare

Denna text publicerades första gången den 22 mars, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Klas Johansson är regional kyrkoledare i Equmeniakyrkan Region Nord.

Han installeras som Regional Kyrkoledare på ”Regionala Rådslaget” i Piteå den 19/10.

Klas_Johansson_2013_L

– Jag vill i min tjänst som Regional Kyrkoledare uppmuntra och utmana den lokala församlingen och föreningen till utåtriktat arbete, växt och förnyelse, samt ge stöd till nuvarande och blivande medarbetare och ledare”, säger han på frågan om vad han vill satsa på.

Regionernas uppgift är att skapa och upprätthålla kontakt med och mellan församlingarna/equmeniaföreningarna. Regionerna är också en viktig kanal för ett ömsesidigt idéflöde mellan lokalt och nationellt i rörelsen. Som regional kyrkoledare svarar man för ett andligt ledarskap och stöd till församlingar och medarbetare i det strategiska arbetet med församlings- och föreningsutveckling.

På kyrkokonferensen i Karlstad 9-12 maj 2013 valdes Klas Johansson och hans sex kollegor till regionala kyrkoledare i Equmeniakyrkan:

För Region Nord, Klas Johansson, tidigare distriktsföreståndare och processlededare i Övre Norrland/Region Nord.

För Region Mitt, Lennart Renöfält, tidigare distriktsföreståndare och processledare för Mellansvenska distriktet/Region Mitt.

För Region Svealand, Helen Friberg, tidigare distriktsföreståndare för Mälardalsdistriktet.

För Region Stockholm, Jenny Dobers, tidigare pastor Immanuelskyrkan, Stockholm.

För Region Öst, Peter Bernhardsson, tidigare verksamhetsledare Östra Götalands distriktet.

För Region Väst, Tomas Hammar, tidigare koordinator, Gemensam Framtid (Equmeniakyrkan).

För Region Syd, Charlotte Thaarup, tidigare präst i Metodistkyrkan Strandby, Danmark.

Innan dessa personer valdes på Kyrkokonferensen fick de frågan: ”Vad vill du satsa mest på om du blir vald?”

“Uppmuntra och utmana den lokala församlingen och föreningen till utåtriktat arbete, växt och förnyelse, samt ge stöd till nuvarande och blivande medarbetare och ledare”
Klas Johansson, Region Nord

“Stötta, lyfta fram och skapa nätverk för de goda krafter som finns i församlingarna.”
Jenny Dobers, Region Stockholm

”Jag ser fram emot att lära känna församlingarna, ta del i deras drömmar och hopp – och att i gemenskap hitta vägen, så att människor i Region Syd kan mötas av Kristus och förvandlas av honom!”
Charlotte Thaarup, Region Syd

“Jag vill speciellt satsa på församlingsutveckling, att varje församling får stöd till förnyelse, utveckling och växt så att församlingarna bättre kan leva i missionsuppdraget, samt att Gemensam Framtid blir en kyrka som lyfter miljö- klimatfrågan.“
Lennart Renöfält, Region Mitt

“Jag vill arbeta för att göra vår nya kyrka trovärdig, varm och modig både regionalt och nationellt.”
Tomas Hammar, Region Väst

“Jag vill förmedla till varje församling i regionen att de med sina förutsättningar och gåvor är en viktig del av vår gemensamma kyrka, att församlingarna tillsammans är kyrkan och gemensamt delar uppdraget.”
Helen Friberg, Region Svealand

“Jag drömmer om och vill arbeta för att den lokala församlingen, dess medlemmar och ledare ska få förnyat mod, tro och vision att vara församling och förkunna evangeliet i en tid som denna.”
Peter Bernhardsson, Region Öst