Fortsätt be för Japan

Denna text publicerades första gången den 17 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Jag sitter hemma, sjukskriven med en bruten arm, men följer naturligtvis ändå det som händer just nu i Japan. Att sitta här med en bruten arm, även om frakturen är komplicerad , är naturligtvis ett lindrigt besvär jämfört med vad många i Japan just nu genomlever. För en stund sedan satt jag och läste en rapport som missionsföreståndare Kawaguchi skrev om situationen i Urayasu, där den enda församlingen som vår japanska systerkyrka NSKK har i Tokyo området finns.  Inga människor kom till skada i kyrkan, men byggnaden är skadat. Jag tänker på församlingens pastor Saito, som finns här intill på bild.

Jag läser också om en nederländsk missionärsfamilj jag ibland har kontakt med i Tokyo-området. Även deras familj har klarat sig.  Och så tänker jag på alla de som har förlorat anhöriga, vänner och som har blivit hemlösa. Ett människoliv är skör. Snart kan saker förändras. Det märker man när man åker skidor och ramlar – och planer för ett par veckor framåt får man lägga på hyllan. Det märker man mycket mer när marken skakar som i Japan – och trots världens förmodligen mest avancerade teknologi blir lidandet ändå stort.

Jag inser att mina bekymmer är ganska små. Och jag sätter mig och ber för våra japanska syskon. Att Gud skall vara med dem. Att situationen med kärnkraftverken skall kunna kontrolleras och en ännu större katastrof undvikas. Jag sätter mig och ber. Gör du det också när du läser detta.

Gerard Willemsen
Regionsekreterare för Asien och Europa