Från Almedalen till jordens yttersta gräns

Denna text publicerades första gången den 20 juni, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Bild från Visby

Equmeniakyrkans program under Almedalsveckan sträcker sig mellan söndagen den 30 juni till söndagen den 7 juli. Programmet innehåller närmare 30 olika programpunkter i Vårdklockans kyrka mitt i Visby samt på andra platser i närheten.

I år lyfts barn och ungas frågor och religionsfrihet i praktiken. Samtalen fördjupas särskilt kring klimatet, hållbara liv och trons plats i samhället. Equmeniakyrkan vill dela kampen för ett gott samhälle, men också hoppet – till jordens yttersta gräns.

Till jordens yttersta gräns är årets tema. Temat kommer från bibelordet i Apostlagärningarna om uppdraget att dela vårt hopp bortom alla gränser. Med det som utgångspunkt vill vi samtala, utmana till lärande, opinionsbilda, skapa förändring och ta ansvar för vår värld. Var går den yttersta gränsen för vårt ansvar, vår hälsa, vår planet och våra liv?

– Equmeniakyrkan är en relationell kyrka som i praktisk handling vill visa att vi tillsammans kan göra skillnad för vårt samhälle – ända till jordens yttersta gräns. Med vår medverkan vill vi erbjuda ett brett program med bredd och djup där samtal och möten står i fokus utifrån dagsaktuella frågor, säger Sofia Camnerin biträdande kyrkoledare Equmeniakyrkan.

I samarbete med Studieförbundet Bilda, Equmenia, Diakonia och Sändaren har flera av veckans seminarier teman som ansvaret för barn i konfliktsituationer, psykisk hälsa, artificiell intelligens, skam och mycket mer.

Som samfund har Equmeniakyrkan fokuserat arbetet kring demokrati och öppenhet sedan bildandet 2011 och kyrkan har ett ansvar att ständigt dela hopp i tider av oro. Därför lyfts klimatet fram särskilt som en del av veckans program. Tillsammans med Svenska Kyrkan och studieförbunden Bilda och Sensus arrangeras en klimatvandring på Sankt Olofsleden mellan Bro kyrka och Visby.

Varje kväll, söndag till onsdag, i Vårdklockans kyrka kan du sätta dig ner i Brittas vardagsrum, som bjuder på personliga och livsnära samtal ackompanjerat med musik. Gäster i vardagsrummet är riksdagens talman Andreas Norlén, Cecilia Uddén utrikeskorrespondent SR och Morgan Olofsson kommunikationsdirektör MSB. Brittas vardagsrum leds av Equmeniakyrkans evangelist Britta Hermansson som driver podden med samma namn.

Klockan 12 varje dag erbjuds en kort lunchandakt under namnet Andetag. Ett flertal gudstjänster som ger hopp och riktning anordnas i bland annat Vårdklockans kyrka under hela veckan. Tillsammans med alla goda krafter vill vi forma ett gott och hållbart samhälle. Från Almedalen till jordens yttersta gräns.

Alla arrangemang sker i samverkan med Equmenia, Diakonia, Studieförbundet Bilda, Sändaren, Svenska kyrkan, Erikshjälpen, Kristna Fredsrörelsen, Enskilda högskolan Stockholm, Swedwatch, Vårdklockans kyrka, Tjelvarkyrkan Visby och Equmeniakyrkan Gotland.

Programmet som pdf