Fredsbyggardag

Kom till en fredsbyggardag för en helare värld” i Missionskyrkan i Uppsala 21 september.

Denna text publicerades första gången den 16 september, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

21septUppsala_460

Med anledning av FN:s internationella fredsdag den 21 september, som också är kyrkornas internationella böndag för fred, arrangeras ”Bygg fred! – en fredsbyggardag för en helare värld” i Missionskyrkan i Uppsala.

– Dagen blir som en festival med engagerande talare, deltagande workshops, utåtriktad manifestation, fredsandakt och en sprakande fredsfest på kvällen, säger Maria Bäcklund på Sveriges kristna råd.

-Vårt mål är att ge inspiration och redskap för att bygga fred, lokalt och globalt.

Förre ärkebiskopen KG Hammar berättar om den alldeles nya boken ”Fred är vägen till fred”, i vilken han utmanar till att lämna tron på det rättfärdiga kriget. Biskop Dinis från Moçambique berättar om hur kyrkorna där hjälpt till att samla in vapen. Life and Peace Institute arrangerar en workshop om framgångsrik konfliktomvandling i Afrika.

I ett panelsamtal om civilsamhällets bidrag till fredsbyggande i Sverige och i världen medverkar bland andra Anders Wejryd, ärkebiskop, Karin Wiborn, Sveriges kristna råds generalsekreterare och Bo Forsberg, Diakonias generalsekreterare.

Flera programpunkter kretsar kring religionernas fredsskapande kraft. Svenska muslimer för fred och rättvisa och Kristna Fredsrörelsen berättar om projektet ”Salaams vänner” och leder en workshop om civilkurage. Programmet uppmärksammar också Kyrkornas globala vecka som har temat ”Helig fred – tro som fredsskapare” och ger möjlighet till många lokala arrangemang runt om i Sverige.

På kvällens fredsfest medverkar Behrang Miri, som deltagit i Melodifestivalen och elektropopgruppen Artymove.

För mer info och program: www.globalaveckan.se

21septUppsala_460