Går det för fort?

Denna text publicerades första gången den 30 oktober, 2010. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Sitter nu på tåg på väg till Sandviken och en, som jag tror, spännande dag. Just nu går det inte alls för fort eftersom tåget stått still i Vårgårda i 40 minuter…
Men ibland hör jag röster som säger att processen fram till en gemensam kyrka går för fort. Ur vissa perspektiv kan jag ha förståelse för det eftersom just ungefär dessa två år 2010-2012 verkligen är fyllda till bredden av beslut, samordning och utredningar och vi kommer säkert behöva skjuta en del av detta arbete till den nya kyrkan. Och det är också en viktig sak – att låta den nya kyrkan forma sig själv också. Men ingångsvärdet är också viktigt! Och helt klart kommer våren bli viktig och oavsett om du tycker tiden är knapp eller inte är det viktigt att ta vara på tiden.

Därför vill jag be dig fundera på hur din församling/ditt distrikt/din region planerar att hantera förslaget till konstitution som kommer till alla församlingar tillammans med konferenshandlingarna i början/mitten av april! Bäst är att gå samman med församlingar från de andra samfunden och ordna en samtalskväll och från GF kommer vi gärna ut och talar om detta.

Hela resan skall vara transparent och därför bör du också ha koll på hemsidan www.equmeniakyrkan.se och följa med i remissvarsgruppens arbete.

Nu går det fort igen – också tåget….

Välkommen till Kanalkyrkan, Sandviken kl 18:00 idag på Gudstjänst. Undertecknad predikar.

/Lasse