Gemensam Framtid och Erikshjälpen samverkar

Genom avtalet med Erikshjälpen vill Gemensam Framtid utveckla det lokala samfundsengagemanget och göra kyrkan tydligare i samhället.

Denna text publicerades första gången den 20 februari, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

PRESSMEDDELANDE
från Gemensam Framtid 20 februari 2013

Gemensam Framtid och Erikshjälpen träffar överenskommelse om samverkan

Image 42C60F_TLannfjall_250
Tomas Bjöersdorff, vd Erikshjälpen och Olle Alkholm, bitr kyrkoledare Gemensam Framtid.

Ett nationellt ramavtal har upprättats mellan Gemensam Framtid och Erikshjälpen Second Hand Butiker. Gemensam Framtids mål är att utveckla det lokala samfundsengagemanget som gör kyrkan mer angelägen för människor och dess samhällsroll tydligare.

Överenskommelsen avser samarbete av drift av second hand-butiker där lokala GF-församlingar tar aktiv del i verksamheten och där den ideella föreningen Erikshjälpen Second Hand Butiker bidrar med resurser, kunskap och erkänt butikskoncept.

Överskott från butiker kommer med lokalt samförstånd att fördelas och finansiera den lokala för-samlingens och Erikshjälpens arbete för socialt och humanitärt bistånd, såväl lokalt som internationellt. Den lokala butiken kan också erbjuda arbetsträning för personer som av olika anledningar varit utan arbete en längre tid. Målet är att ge deltagaren en meningsfull sysselsättning, erfarenheter med referenser som kan leda till nytt arbete.

– Bland flera utmaningar som det nya trossamfundet står inför finns kyrkans relevans och samhällsnärvaro utanför kyrkväggarna, säger biträdande kyrkoledare Olle Alkholm. Överenskommelsen med Erikshjälpen är spännande och kan få stor lokal påverkan i linje med de ambitioner kyrkan har för såväl sitt nationella som internationella uppdrag men också utifrån kyrkans miljö- och hållbarhetsperspektiv.

Tomas Bjöersdorff, som är verkställande chef i Erikshjälpen Second Hand Butiker, förklarar att överenskommelsen är naturlig då båda organisationerna delar värdegrunden och kampen för mänskliga rättigheter, mot fattigdom och social utsatthet.

– Med gemensamma krafter kan vi bli en viktig röst i samhället som gör skillnad. Dessutom erbjuder en second handbutik en stimulerande miljö för församlingsmedlemmar, säger Tomas Bjöersdorff.

Bertil Svensson, internationell koordinator, Gemensam Framtid
08-580 031 90 bertil.svensson@gemensamframtid.se

Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand Butiker
070-274 41 40 tomas.bjoersdorff@erikshjalpen.com

Erikshjälpen Second Hand har 53 butiker runtom i Sverige. Överskottet går till socialt och humanitärt bistånd. Under 2012 hade butikerna ca 1,8 miljoner betalande kunder och sålde ca 7 miljoner varor. Erikshjälpen bedriver biståndsverksamhet ur ett barnrättsperspektiv i 25 länder, inklusive Sverige. Arbetet fokuserar på hälsa, utbildning och försörjningsmöjligheter.