Gemenskapens glädje

Denna text publicerades första gången den 25 september, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Gemenskapens glädje präglade den gudstjänst som alla Equmeniakyrkans församlingar i Norduppland bjöd in till i Tärnsjö missionskyrka söndag 21 september. Människor kom från alla håll, bl.a. en full buss från Östhammar, Örbyhus och Tierp

.Tärnsjö Del Reg Gudstj  (2)

Det här var den andra gudstjänsten i delregion Norduppland sedan Region Mitt bildades. Initiativet kom från medarbetarna i de olika församlingarna och de var också väl representerade i gudstjänsten. På bilden är de flesta av pastorerna/diakonerna samlade bakom nattvardsbordet där ljus tändes för de 18 församlingarna i området som är med i Equmeniakyrkan.

Tärnsjö Del Reg Gudstj  (5)

Värdförsamlingens pastor Ingalill Norgren hälsade välkommen till den välfyllda kyrkan. Lennart Renöfält, regional kyrkoledare predikade utifrån temat ”enheten i Kristus” och en stor kör med deltagare från olika församlingar sjöng i gudstjänsten. Representanter från de olika församlingarna medverkade i förbön för Equmeniakyrkan och Equmenia, dess regioner och församlingar liksom för situationen för kristna i utsatta områden i världen, för fred och för gott ledararskap.

Tärnsjö Del Reg Gudstj  (2) Tärnsjö Del Reg Gudstj  (6) Tärnsjö Del Reg Gudstj  (1) Tärnsjö Del Reg Gudstj  (3)

Efter att ha varit med i den första delen av den gemensamma gudstjänsten gick barnen till en egen samling.

Naturligtvis fortsatte gemenskapen kring fikaborden där det fanns möjlighet till positiva möten mellan deltagare från olika församlingar.

Kanske har Norduppland nu skapat en god tradition som kan smitta av sig på andra delregioner i Region Mitt. Hälsingland är redan på gång!

Foton Gunnar Norgren