Globala veckan: Centralasien

Denna text publicerades första gången den 23 november, 2018. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

I Centralasien och på några håll i Kaukasus vill de auktoritära regimerna ha kontroll på sina medborgare och alla typer av samlingar som sker. Religiösa grupper måste både registrera sig som organisation och de lokaler som de möts i. Det är dock vanligt att kristna och andra minoritetsgrupper får avslag på sina registreringsansökningar. Ledare anklagas och häktas eller bötfälls för fabricerade brott. Söndagsskolelärare kan häktas eftersom det i de flesta av dessa länder inte är tillåtet att ge religionsundervisning till barn. I vissa fall blir hela gruppen som samlats i hemlighet förda till förhör på en polisstation.

Trots allt motstånd är det dock underbart att se att de kristna inte kan hålla tyst om vad de har sett, hört och upplevt och att fler människor kommer till tro. Som det står skrivet ”Om de tiger, kommer stenarna ropa!” (Luk 19:40)

Equmeniakyrkan har på olika sätt kontakt med kristna i registrerade och icke registrerade kyrkor i Centralasien och stödjer idag lokala evangelister som når de onådda, samt ger både ekonomiskt och undervisningsstöd till en bibelskola för missionär.

Människor i Centralasien frågar alltid efter våra böner. Låt oss därför stå tillsammans med dem, och be om kraft och mod att fortsätta sprida Guds ord bland några av de minst nådda i världen.

Vi ber också om vishet i att vara deras röstbärare.