Hagerius: Den nya politiska ängsligheten

Equmeniakyrkans församlingar har reagerat blixtsnabbt och öppnat församlingsgårdar och hem på vid gavel för de som flyr det fasansfulla kriget i Ukraina. Trots den stora insats som inte minst kyrkorna har gjort initialt – en insats som gjort det omfattande och snabba flyktingmottagandet möjligt och människovärdigt – så förvånas inte om ni får möta den nya politiska ängsligheten inför konfessionella organisationers roll i samhället när samverkan ska formaliseras, skriver biträdande kyrkoledare Joakim Hagerius i veckans Perspektiv.

Varje vecka skriver våra kyrkoledare Lasse Svensson, Karin Wiborn, Joakim Hagerius och Equmenias generalsekreterare Carin Dernulf om frågor som de tycker är viktiga just nu under rubriken Perspektiv i tidningen Sändaren.