Hagerius: Församlingen finns till för världens skull

”Det finns stor potential om vi skulle utveckla mer samverkan mellan församlingar och institutioner som hör till Equmeniakyrkan, som sociala organisationer, folkhögskolor och högskola. Som kyrka har vi ett stort strukturkapital som skapats av tidigare generationer, och som vi bäst tar vara på när vi också knyter det till församlingar och lokalt liv. Maträtt är bara ett exempel som kan uppmuntra till kreativitet och nya initiativ.”

I veckans Perspektiv skriver biträdande kyrkoledare Joakim Hagerius om när han förra veckan hade den stora äran att klippa bandet och inviga en ny Maträtt i Rannebergen centrum, Angered. Det är en matbutik som Räddningsmissionen driver och som främst finns till för medlemmar som lever i ekonomisk utsatthet.

Varje vecka skriver våra kyrkoledare Lasse Svensson, Karin Wiborn, Joakim Hagerius och Equmenias generalsekreterare Carin Dernulf om frågor som de tycker är viktiga just nu under rubriken Perspektiv i tidningen Sändaren.