Helt Troligt – Lägret med Jesus för ögonen

Denna text publicerades första gången den 5 maj, 2014. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Helt Troligt 2014Åter igen ett uppskattat läger för ungdomar i regionens regi, denna gång med en bejublad dansprofil. Drygt 40 deltagare och ledare samlades sista helgen i mars i Missionskyrkan i Lycksele för det härliga tonårslägret Helt Troligt.

Helt Troligt anordnas varje år för att ge ungdomar möjlighet att lära känna varandra och Jesus bättre, genom lekar, andakter, seminarier och andra aktiviteter. Lägret vill visa att det går att tro på Gud, att det faktiskt inte är så otroligt det som bibeln säger – utan till och med är helt troligt.

Årets läger hade ett uppskattat besök av två från Equmenias dansstag. De höll i två dansseminarier för de som var intresserade, och för de andra fanns möjligheten att spela sällskapsspel tillsammans eller att tillsammans fördjupa sig i bibeln. För undervisningen ansvarade i år Våga Tro-teamet (som den här terminen hjälper till i tre församlingar i Norrbotten): David Forsling och Ivar Hedly. Lördagskvällen avslutades med ett uppskattat spex med disko och sedan en fin andakt, som kan illustrera den härliga kontrasten mellan det roliga och det djupa i livet som båda får plats på regionens läger.

Det är positiva åsikter som hörs när utvärderingen kommit in som uppmuntrar oss att fortsätta med liknande läger framöver. Att bjuda in gäster och ha teman på lägret som de senaste åren (förra året inbjöds Equmenias musikstag att ha seminarier om lovsång) verkar vara uppskattat och flera uttrycker hur givande dansseminariet varit. En skriver i sin utvärdering:

Dans var det mest utvecklande jag har haft på länge

Vi är glada att få fortsätta ha läger i olika former i Region Nord och möta barn och ungdomar där de är i livet i vad som för många är en frizon, där man får lära känna sig själv, andra och Gud än bättre.