Hur får det låta i Sverige?

Minareter, kyrkklockor eller glassbilar. Hur får det låta i Sverige idag?
Så löd rubriken på det välbesökta seminarium som Bilda arrangerade i samarbete med Equmeniakyrkana och Newmaninstitutet i Katolska kyrkans trädgård i Visby.

Denna text publicerades första gången den 3 juli, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Minareter, kyrkklockor eller glassbilar. Hur får det låta i Sverige idag?

Och detta samtidigt som onsdagen i Almedalen erbjöd drygt 500 andra seminarier!

Lena Andersson_Per Götefelt– Minaretfrågan är en ickefråga, ansåg Lena Andersson, författare och DN-medarbetare som ofta problematiserar religionsfrågor och själv är ateist. Hon drog en lans för att vår bekvämlighet får utmanas av olika slags ljud. Både sådana vi gillar och sådana som stör oss.

Hon menade att vi behöver träna på att vi lever i ett samhälle som ska präglas av yttrandefrihet. Och hur många decibel som det är rimligt att stå ut med är en fråga för lokalsamhället, inte för statliga regleringar.

En av de andra medverkande, Pär Götefelt, pastor i Equmeniakyrkan och bitr rektor vid Botkyrka folkhögskola drog paralleller till sin vardag.

IMG_3169_Pär_Götefelt

– Vi står i detta varje dag – och är fem kristna huvudmän till skolan men där nästan 65 procent av eleverna är muslimer.

– Hos oss blir religion tydlig och synlig varje dag och vi får finna vägar att förhålla oss till det och energi att orka med krockarna som kan uppstå.

Det fanns en stor samstämmighet bland de medverkande där också Susanne Wigorts Yngvesson och Ulf Jonsson deltog kring att religionerna har något viktigt att bidra med – och att Sverige är på rätt väg när både minareter och kyrkklockor och glassbilar får låta – dvs mångfalden är värdefull.

IMG_3171_Susanne_Wigorts_Yngvesson_cSusanne Wigorts Yngvesson pekade på andra tendenser i Europa. T ex Schweiz som valt en annan väg och helt sonika förbjudit minareter.

En annan spännande del av samtalet kom att handla om vilka privata uttryck som är OK att ha i det offentliga rummet, och då särskilt i arbetslivet. Är det OK med poliser med kippa, turban eller kors om halsen?

Panelen lutade starkt åt att att det finns jobb där representativiteten talar för en tydlig neutralitet.

Hur lämpligt är det att en domare dyker upp i slöja eller kippa?

– Jag måste medge att jag hellre ser att de alla har en domarperuk på sig! sa Lena Andersson.

Magnus Nordqvist som var moderator för seminariet kunde med gott samvete tacka de medverkande för ett spännande seminarium med bäring på många av de religionsfrihetsfrågor som blivit alltmer angelägna i vårt land.

Görel Byström Janarv i Almedalen

Publicerade inlägg om Equmeniakyrkan i Almedalen »