Ingarps ungdomskör – Sångarförbundets stipendiat 2021

Styrelsen för Equmeniakyrkans Sångarförbund har beslutat att tilldela 2021 års stipendium på 15 000 kr ur Sångarförbundets stipendiefond till Ingarps ungdomskör som en uppmuntran för gediget musikaliskt arbete inom Equmeniakyrkans vokalmusik.

Ingarps Ungdomskör

Styrelsens motivering:

Med stort och hängivet engagemang har Ingarps Ungdomskör inspirerat och nått ungdomar att sjunga både i den egna församlingen och runtom i Sveriges kyrkor genom flera årtionden och generationer.

Ingarps Ungdomskör har i en tid då många andra ungdomskörer lagts ner hållit lågan brinnande och troget fortsatt sitt musikaliska arbete, spridit evangeliet genom sång och musik och varit en stark ledstjärna och förebild i sitt ungdomskörsarbete.

Sångarförbundets stipendium

Equmeniakyrkans Sångarförbund delar årligen ut stipendium till en person eller grupp som bidrar eller har bidragit till att stimulera vokalmusiken inom Equmeniakyrkan. Stipendiet delas ut till minne av Filip Bengtsson, Ingemar Braennstroem och Artur Erikson.