Insamling till internationellt arbete 2013

Denna text publicerades första gången den 26 september, 2012. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Rätt till tro

2 dec 2012–31 januari 2013

Dags att planera för Gemensam Framtids första insamlingskampanj till vårt internationella arbete. Rätt till tro är temat. Det är ett utmanande och viktigt tema som vi vet berör många av våra systerkyrkor och partners. Vi hoppas nu att Gemensam Framtids församlingar planerar in program och aktiviteter i december så kampanjen blir den framgång vi hoppas på.

Det internationella arbetet är och förblir en viktig del av att vara kyrka. Det handlar om trovärdighet och global medvetenhet. Och ett långsiktigt engagemang för hela människan, om alla de delar som utgör människors livsvillkor. På många platser idag är rätten till tro ifrågasatt, hotad och ibland helt förbjuden. En kampanj för rätten till tro känns helt enkelt rätt!

Material kommer att skickas ut till alla församlingar under november. En viktig del i denna insamling blir ett medlemsmagasin som kommer att nå er i samma månad. I det kommer vi bland annat att berätta om hur Gemensam Framtid och våra systerkyrkor stödjer människors rätt till tro. Utöver medlemsmagasinet planerar vi material som kommer att finnas på vår hemsida för nedladdning och kan användas i gudstjänster och andra verksamheter.

För de församlingar som vill ha besök av någon som berättar om Gemensam Framtids internationella arbete finns en lista med resurspersoner 2012-2013 »

En hel period

Notera att insamlingen sker under en hel period, med start söndagen 1 advent och avslutas först den 31 januari. Vi vill självklart stödja församlingar i insamlingsarbetet under perioden och inspirera till nysatsningar. Vi vet också att planeringen måste ske i god tid då det är nu många församlingars höstplanering sker. Vi hoppas temat inspirerar, att ni planerar in aktiviteter under december – och   vi återkommer med mer information på vårhemsida och i andra sammanhang. Låt Rätten till tro genomsyra många olika aktiviteter och samlingar i december.

Traditionellt har vi i våra bildarsamfund har insamling till internationellt arbete under jul och trettondagshelgen. Tillsammans startar vi i år insamlingen den 1:a advent och låter insamlingen pågå fram till trettondagshelgen. Den 1 advent är ju också starten på det nya kyrkoåret.

Låt denna insamling bli starten till något stort!

Så här gör du för att ge
en gåva till Gemensam Framtid »