Internationell fredskonferens i Jamaica

Denna text publicerades första gången den 19 mars, 2011. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Den 15 mars genomfördes en ceremoni i Kingston, Jamaica, för att sprida budet om en internationell fredskonferens som Kyrkornas Världsråd arrangerar tillsammans med karibiska kyrkoråd den 17-25 maj. Ärkebiskopen från romersk-katolska kyrkan på Jamaica hälsade att ”vi har förutsättningarna här för att kunna analysera vägen från våld till fred” och refererade då till den historia av våld som Jamaica och regionen upplevt ända från slavtiden. ”Vi är inte kallade att erfara kring och hat, men enhet och fred”, fortsatte han.

Konferensen är kulmen på Världsrådets 10-åriga kampanj för motverkande av all slags våld. Kyrkor runt om i världen uppmanas därför att den 22 maj hålla gudstjänster för fred och be.

Med tanke på den oro vi ser runt om i världen är det med stort allvar vi tillsammans redan nu får be om försoning och fred. Mer information finns på www.overcomingviolence.org.

Els-Marie Carlbäcker