Klimatrörelse mottagare av Martin Luther King-priset 2020

För 14:e året i rad delas Martin Luther King-priset ut. 2020 års prismottagare är den globala klimatrörelsen Extinction Rebellion Sverige som med ickevåldsmetoder visar på den brådskande nöden att lyssna på forskningen och ställa om vårt samhälle.

Denna text publicerades första gången den 8 december, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

Martin Luther King-priset har delats ut sedan 2005. Priset går till någon som verkat i Martin Luther Kings anda och för att uppmärksamma och fira de tidlösa värderingar som Martin Luther King kämpade för. I år har juryn beslutat att priset tillfaller Extinction Rebellion Sverige utifrån följande prismotivering:

”Världen behöver fler fredliga rörelser som ger möjlighet att kanalisera engagemang över klimatkrisen och världens orättvisor. Vår pristagare är en god förebild i gemenskapens styrka över individualismen. Extinction Rebellion Sverige är ett nätverk som endast funnits i ett år men som redan engagerat såväl unga som gamla för klimatet genom en mångfald av ickevåldsmetoder. Genom kreativ civil olydnad och välplanerade aktioner visar de att vi måste sluta släcka bränder och istället ändra våra klimatfarliga system. Extinction Rebellion är en global klimatrörelse i Martin Luther Kings anda.”

Extinction Rebellion (XR) är en internationell rörelse som använder fredlig civil olydnad för att uppnå nödvändig förändring i syfte att förhindra mänsklig utrotning och ekologisk kollaps. Genom att skapa och hålla liv i en gnista av kreativt uppror vill gruppen möjliggöra efterlängtade förändringar i våra politiska, ekonomiska och sociala omgivningar. De hänvisar till allmänt vedertagna forskningsresultat som enhälligt visar på hur vi måste ställa om vårt samhälle för att kunna rädda vår planet innan det är för sent. Extinction Rebellion har funnits i Sverige sedan 2018 och företräds av flera personer som kommer att ta emot priset i Norrmalmskyrkan.

– Det var många bra namn och organisationer som var nominerade. Extinction Rebellion Sverige valdes till slut och jag tycker det är ett modigt val av priskommittén. Jag är stolt och glad att få vara med och lyfta upp detta viktiga arbete genom vårt fredspris, säger Karin Wiborn, ordförande i priskommittén.

Martin Luther King-priset delas ut av Equmeniakyrkan, Kristna Freds­rörelsen och Sveriges kristna råd. Ett pris i Martin Luther Kings anda är ett sätt att fira hans arv för hopp och försoning. Det är ett sätt att se till att Martin Luther Kings anda lever vidare och ett sätt att fira de tidlösa värderingar som han kämpade för. Det har påmint om livet och arvet av en man som lärde oss genom sitt exempel – mod, sanning, rättvisa, medkänsla, värdighet, ödmjukhet och tjänst. Tidigare mottagare av priset är exempelvis Martin Schibbye, Malena Ernman och Jason Diakité.

Prisutdelningen hålls i Norrmalmskyrkan, Stockholm, måndagen den 20 januari klockan 19.00.  Medverkande är Britta Hermansson, Karin Wiborn och Immanuel Gospel. Välkommen!

www.martinlutherking.se

För mer information:
Karin Wiborn, ordförande i priskommittén
karin.wiborn@skr.org

För pressfrågor eller kontakt med pristagarna:
George Olvik, kommunikationschef Equmeniakyrkan
george.olvik@equmeniakyrkan.se