Konferens om samisk teologi

En konferens om urfolksteolog 16-17 april på THS.

Denna text publicerades första gången den 10 mars, 2013. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

År 2008 hölls för första gången en konferens om urfolksteologi vid Teologiska högskolan Stockholm (THS).

Syftet var att stimulera utvecklandet av teologi utifrån olika urfolks förhållanden. Alla urfolk är olika och unika, men det finns likheter och igenkänningspunkter – inte minst utifrån deras situation i förhållandet till majoritetsbefolkningen.

Konferensen 2008 hade deltagare från Sverige, Norge och Kanada. Deltagarna representerade en ekumenisk bredd. Nu inbjuder vi till den andra konferensen, den 16-17 april åter igen vid THS. Den arrangeras av Gemensam Framtid tillsammans med Johannelunds Teologiska Högskola och Svenska kyrkan och Gemensam Framtid. Konferensen kommer framför allt att beröra frågor runt skuld-ansvar-försoning. En gudstjänst med samisk prägel kommer att ingå i programmet

Vi inbjuder alla intresserade, teologer liksom andra, från olika bakgrund och sammanhang att delta. Konferensen är tänkt som en plats där vi kan fortsätta utveckla tankar om urfolksteologi, och särskilt samisk teologi.

I samtalet kan alla delta och bidra!

En folder med program och medverkande kommer att finnas tillgängligt på hemsidan så småningom.

Varmt välkomna!
Datum: 16-17 april 2012

Plats: Teologiska högskolan Stockholm, Åkeshovsvägen 29, 168 39 BROMMA, T-bana Brommaplan.

Arrangörer: Teologiska högskolan Stockholm, Johannelunds Teologiska Högskola, Gemensam Framtid, Svenska kyrkan

Anmälan: före 15 mars 250 kr, därefter 350 kr. Fika och lunch den 17 apr ingår.

Anmälan: sophia.tonneman@ths.se.

Inbetalning till bankgiro 5838-7184 eller plusgiro 70 94 99-8. Ange ”Konferens 16-17 apr”. Anmälan är giltig när inbetalning har kommit in.