Lena strejkar varje fredag #FridaysforFuture

Denna text publicerades första gången den 1 februari, 2019. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

#FridaysforFuture initierades av Greta Thunberg, 16 år från Stockholm. Hon började skolstrejka och satte sig utanför Sveriges Riksdag två veckor innan riksdagsvalet i augusti förra året med plakatet ”Skolstrejk för klimatet”. Strejken drog till sig många engagerade människor och flyttades till Mynttorget, strax intill. Varje fredag samlas Greta och Lena Bergström med flera för att strejka.

Det är en vinterkall fredag i Stockholm med minusgrader, snöfall och isiga gator. På Mynttorget samlas omkring 150 personer för att skolstrejka. Vår evangelist Lena Bergström tvekar aldrig på att gå dit och ägnar sin fredag åt att samtala med de barn, unga och vuxna som samlas för att manifestera sin oro inför klimathotet.

– När jag hörde talas om Gretas strejk kände jag en tydlig kallelse och ett inre driv på att jag skulle vara med och delta i manifestationen, säger Lena.

Även om Lena inte går i skolan och heller inte strejkar från jobbet har hon blivit ett känt ansikte bland de som deltar i skolstrejken. Som evangelist får hon göra sin kristna tro synlig och inte minst samtala om klimatångest, oro och andra tunga frågor med de hon möter varje fredag. Hon står där flera timmar på Mynttorget med ett handskrivet plakat, gjort av en kartongbit, med texten ”Steg 1 – Våga prata om klimatet”.

– Äntligen! nu kommer kyrkan, utbrast en kvinna första gången jag kom till Mynttorget. Jag var nog lite nervös för vad som väntade mig men samtidigt kände jag mig trygg i min pastorskrage. Och som kyrkan var efterlängtad! Jag trodde dock att vi skulle vara flera från Kyrksverige där, fortsätter Lena.

Greta Thunberg och Lena Bergström

Strejkens syfte är att påverka så att politikerna blir i linje med Parisavtalet. Lena försöker själv att leva med så få klimatavtryck som möjligt och många hon samtalar med på fredagarna menar att klimatfrågan är en existentiell fråga som tangerar till att vara andlig.

– Vi behöver alla fundera på dessa frågor och tillsammans kan vi förändra vår framtid. Jag möter direkt oro och ångest men även så mycket kärlek varje fredag. Vi i kyrkan har verktyg för att bemöta alla dessa känslor och är en viktig del av klimatarbetet i Sverige och världen, berättar Lena.

Det finns några fredagar som Lena inte kunnat delta i strejken men då har hon ibland ersatts av andra kollegor från Equmeniakyrkan. Hon kommer fortsätta att strejka så länge det behövs och tror att nya projekt kommer mynna ut ur detta arbete.

– Jo, det är fruktansvärt kallt att strejka på vintern. Men det är som ett vardagsrum på torget. Människor pratar med och lär känna varandra. Vi pratar så mycket mer än bara klimatfrågan när vi står där. Men jag är tacksam för min norrländska jacka som fått flytta med mig ner till Stockholm, avslutar Lena.

Har du frågor eller vill veta mer om #FridaysforFuture
Kontakta Lena Bergström, lena.bergstrom@equmeniakyrkan.se